Mitä on tutkiva ja kehittävä oppiminen? (Vaeltajat)
Miten opetusta suunnitellaan? (Pöllöt)
Mitä ydinainesanalyysi tarkoittaa (6%)
Oma opetustuokio ja sen valmistelu oli itselle hyvin antoisaa, koska koen että opetuksen konkreettinen suunnitteluun (arvioinnin lisäksi) olen tarvinnut työkaluja. Leenan tekemä case-harjoitus herätti ansaitusti ihailua, toki jotain kritiikkiäkin kuului, mutta casen sisältö ei kuitenkaan ollut pääsanomamme. Toivottavasti muillekin jäsentyi kuva siitä, kuinka suunnittelun täytyy olla opiskelijalähtöistä ja eri vaiheet täytyy olla linjassa keskenään. Esim. opetuksen tavoitteet täytyy näkyä sisällön suunnittelussa.
Oma opetustuokio ja sen valmistelu oli itselle hyvin antoisaa, koska koen että opetuksen konkreettinen suunnitteluun (arvioinnin lisäksi) olen tarvinnut työkaluja. Leenan tekemä case-harjoitus herätti ansaitusti ihailua, toki jotain kritiikkiäkin kuului, mutta casen sisältö ei kuitenkaan ollut pääsanomamme. Toivottavasti muillekin jäsentyi kuva siitä, kuinka suunnittelun täytyy olla opiskelijalähtöistä ja eri vaiheet täytyy olla linjassa keskenään. Esim. opetuksen tavoitteet täytyy näkyä sisällön suunnittelussa.
Sain heti konkreettista hyötyä opetustuokiomme valmistelusta, kun perehdytin asiakasta laadunhallintajärjestelmään. Sain mielestäni aika hyvin koottua suunnitelman perehdyttämiseen ja tosiaan uskalsin jättää jotain asiakkaan itsenäisen opiskelun varaan. Saapa nähdä seuraavassa tapaamisessamme asiakkaan kanssa, onko ”oppilas” ollut riittävän motivoitunut. Usein asiat, joita joudun kouluttamaan, ovat laajoja kokonaisuuksia ja opetettavan asian karsintaa täytyy jollain tavalla harjoittaa.
Erityisen mukavaa tämän opetustuokion suunnittelussa oli se, että ryhmämme uskalsi ottaa käyttöön uuden työkalun, Prezin:
Vaeltajien aiheena oli Tutkiva ja kehittävä oppiminen ja sitä he kävivät läpi prosessin ja hyötyjen näkökulmasta. Alkutehtävä, jossa piti miettiä, mitä tietää asiasta, oli kivasti orientoiva, vaikka ensin tuntui siltä, että ei tullut mieleen mitään - sain ajatukset hyvin irti oman opetustuokion miettimisestä.
Ryhmä oli määritellyt tutkivan ja kehittävän oppimisen erikseen – mikä oli mielestäni asiaa hyvin selkeyttävä. Tutkiva oppiminen on enemmän yksilöllistä toimintaa ja tapahtuu oppilaitoksissa, kehittävä taas on työelämässä tapahtuvaa yhteisöllistä toimintaa.
Mielestäni tästä opetustuokiosta opin tänään eniten – johtuen myös siitä että lähtökohtana ymmärsin siitä vähiten. Tutkivan ja kehittävän oppimisen prosessimaisuus konkretisoitiin ymmärrettävällä tavalla – kun ymmärrys lisääntyy myös ongelmat tarkentuvat.
6%:n ryhmällä oli aiheena ydinainesanalyysi. Tämä on sellainen asia, johon koen tarvetta perehtyä vielä lisää. Ydinainesanalyysin tekeminen täysin vieraasta opetusaineksesta tilanteessa, jossa ei ollut tietoa tavoitteista eikä opiskelijoista oli vähintäänkin haastavaa. Ryhmätyönä sinänsä kiva idea, mutta olisiko aiheeksi voinut ottaa jonkun kaikkien tunteman aihealueen – esim. 6% aiemmin käyttämän perunanistutuksen?
Lopuksi saimme tehtäväksi Jannelta suunnitella oma PLE. Halusin tehdä sen Mindmeisterilla ihan kokeillakseni, mutta kyllähän se on aika kökkö työkalu ilmaisena. Tässä (nyt jo puutteelliseksi havaitsemani) tulos:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi