Omassa osuudessamme syntyi hyvää keskustelua myös siitä, että opiskelijat saavat palautetta myös muulta yhteisöltä – joskus myös opettajan tietämättä. Tämä piilopalaute yhteisöltä on myös arviointia ja vaikuttaa yksilön käsitykseen itsestään ja osaamisestaan. Täytyisi muistaa kaikissa opiskeluyhteisöissä vertaispalautteen merkitys ja myöskin siihen harjoittaminen.
Opetusmenetelmien osalta tuntuu jo vähän siltä, että ei keksi enää mitään uutta mitä opetustuokiossa voisi kokeilla. Ongelma ei niinkään ole siinä, etteikö verkko mahdollistaisi yhtä sun toista, mutta rajoitteeksi usein nousee ryhmien pienuus sekä se, että uuden tekniikan opettamiseen menisi suurin osa opetustuokiosta. Olenkin miettinyt voisiko johonkin tekniikkaan perehtymisen antaa ennakkotehtäväksi – esim. joku yhdessä työstettävä mindmap. Riskinä vain on se, että joku voi kokea sen niin hankalaksi, että jää paitsi koko opetustuokion annista. Harkittava asia.
6% ryhmän aiheena oli, millainen arviointi edistää oppimista. Erittäin hyvä oivallus heiltä oli ennakkotehtävä: ”Pohdi ennen opetustuokiota ja sen aikana, kuinka APE1 opinnoissa pyritään arvioinnilla edistämään oppimista?”. Ryhmässä syntyi hyvää keskustelua siitä, kuinka arviointi vaikuttaa omalla kohdalla oppimiseen. Tässä jotenkin osattiin nyt laittaa sormi siihen, mikä minua on hiukan vaivannut koko opintojen ajan. Miten varmistetaan, että käymme läpi oikeita asioita? Miten varmistetaan oppiminen? Palautteen anto jokaisen opetustuokion jälkeen olisi tosi hyödyllistä. Voitaisiin vaikka 5-10 minuuttia keskustella paikalla olleen tuutorin kanssa, mikä meni hyvin ja ennen kaikkea missä voisi parantaa. Koen tällä hetkellä, että palautetta näistä opinnoista tulee liian vähän.
Menetelmänä 6% ryhmällä oli Preziesitys ja opetuskeskustelu. Prezi olisi toiminut paremmin, jos siihen olisi poiminut vain avainsanoja esityksestä. Nyt oli minulle liikaa tekstiä, enkä voinut lukea ja kuunnella yhtä aikaa.
Vaeltajilla aiheena Mitä arviointimenetelmiä opettajalla on käytössä? Hitusen pääsivät ajatukset harhailemaan, ennen kuin täytyi itsekin osallistua menetelmien sopivuuden arviointiin suhteessa arvioinnin kohteisiin. Täytyikin kerrata tuokio uudelleen. Ideakortti arviointimenetelmänä oli minulle uusi ja taisi vielä opetustuokionkin jälkeen jäädä hitusen epäselväksi – täytyy ottaa asiasta selvää.
Jälkitehtäväksi Vaeltajat antoivan pätevyyden inventaarion pohdittavaksi. Mallissa osaamista hahmotetaan kättä kuvaavan pelkistetyn mallin avulla. Osaaminen koostuu viidestä osatekijästä, joita yhdistää kuudes perustekijä. Osatekijöitä ovat:
- Tieto - asiatiedot, teoreettiset lähtökohdat
- Taito - kyky käyttää tietoa
- Kokemus - tieto ja taito yhdistyvät
- Suhdeverkot - tietojen ja kokemusten vaihtamiseksi
- Asenne
Tässä oma inventaarioni:
Mitä osaat opettamisessa?
Kylläpä omaa osaamista onkin vaikea hahmottaa. Tällä hetkellä tuntuu että olen opintojen aikana kehittynyt eniten opetuksen suunnittelussa. Vieläkin tuntuu, että täytyy olla tosi tarkat speksit – en uskalla heittäytyä, ja mahdollisesti luottaa opiskelijoiden itseohjautuvuuteen riittävästi
Mihin pystyt opettajana?
Olen varsin kunnianhimoinen opetuksen tuloksista ja valmis näkemään aika lailla ylimääräistä vaivaa, jotta oppimista todella tapahtuu. Opetuskokemukseni on kuitenkin lähinnä hyvin pienistä ryhmistä, joskus yksittäisistä oppijoista. Kuinka siedän isomman ryhmän heterogeeniset taidot ja oppimistulokset?
Missä olet asiantuntija opettamisen alueella?
Asiantuntijaksi en ehkä varsinaisessa opettamisessa uskalla vielä tunnustautua, mutta koulutusteknologian hyödyntämisen osalta katson olevani kyllä asiantuntija.
Ketkä ovat tärkeimmät yhteistyökumppanisi?
Se että saa työskennellä aikuiskoulutusorganisaatiossa, joka haluaa olla edelläkävijä aikuisten koulutuksen suunnittelussa, on osoittautunut korvaamattomaksi tiedonlähteeksi. Työkavereilla on monipuolista osaamista niin pedagogiikan kuin koulutusteknologiankin osalta. Pöllöryhmän kanssa opetuksen suunnittelu on todella antoisaa ja tapaamiset ovat sekä tehokkaita, että hauskoja. Meillä on selkeästi muodostunut jo aika tehokas työskentelytapa opetuksen suunnittelussa.
Mitä haluat saavuttaa?
Voisiko sanoa itsevarmuutta opettajuuteen, sekä opetettavaan sisältöön että opettamiseen?
Mistä saat voimaa?
Näin aikuisena kokemus siitä, että asioilla on tapana järjestyä, on voimaannuttava ajatus. Kun uskaltaa luottaa siihen, että muhimalla rauhassa muutaman päivän hankalaksikin koettu asia tekeytyy työstettäväksi.
Mitä osaat opettamisessa?
Kylläpä omaa osaamista onkin vaikea hahmottaa. Tällä hetkellä tuntuu että olen opintojen aikana kehittynyt eniten opetuksen suunnittelussa. Vieläkin tuntuu, että täytyy olla tosi tarkat speksit – en uskalla heittäytyä, ja mahdollisesti luottaa opiskelijoiden itseohjautuvuuteen riittävästi
Mihin pystyt opettajana?
Olen varsin kunnianhimoinen opetuksen tuloksista ja valmis näkemään aika lailla ylimääräistä vaivaa, jotta oppimista todella tapahtuu. Opetuskokemukseni on kuitenkin lähinnä hyvin pienistä ryhmistä, joskus yksittäisistä oppijoista. Kuinka siedän isomman ryhmän heterogeeniset taidot ja oppimistulokset?
Missä olet asiantuntija opettamisen alueella?
Asiantuntijaksi en ehkä varsinaisessa opettamisessa uskalla vielä tunnustautua, mutta koulutusteknologian hyödyntämisen osalta katson olevani kyllä asiantuntija.
Ketkä ovat tärkeimmät yhteistyökumppanisi?
Se että saa työskennellä aikuiskoulutusorganisaatiossa, joka haluaa olla edelläkävijä aikuisten koulutuksen suunnittelussa, on osoittautunut korvaamattomaksi tiedonlähteeksi. Työkavereilla on monipuolista osaamista niin pedagogiikan kuin koulutusteknologiankin osalta. Pöllöryhmän kanssa opetuksen suunnittelu on todella antoisaa ja tapaamiset ovat sekä tehokkaita, että hauskoja. Meillä on selkeästi muodostunut jo aika tehokas työskentelytapa opetuksen suunnittelussa.
Mitä haluat saavuttaa?
Voisiko sanoa itsevarmuutta opettajuuteen, sekä opetettavaan sisältöön että opettamiseen?
Mistä saat voimaa?
Näin aikuisena kokemus siitä, että asioilla on tapana järjestyä, on voimaannuttava ajatus. Kun uskaltaa luottaa siihen, että muhimalla rauhassa muutaman päivän hankalaksikin koettu asia tekeytyy työstettäväksi.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi