keskiviikko 13. marraskuuta 2013

APE9 Portfoliosta, eli APE osa 1 on loppusuoralla

Viimeisen virtuaalisen opetustuokion aiheena oli Portfolio – ajankohtainen kaikille, koska sen työstäminen täytyy jokaisen aloittaa. Suunnitteluvaihe meni tosi jouhevasti, ryhmämme toimii ja tapaamiset ovat paitsi tehokkaita myös mukavia. Vähän haikeaa siis, kun viimeistä virtuaalikertaa vedetään.

Miten kehitetään ja dokumentoidaan oppimista ja osaamista portfolion avulla?

6% ryhmän aiheena oli ”Miten kehitetään ja dokumentoidaan oppimista ja (omaa) osaamista (digitaalisen) portfolion avulla?” Heti opetustuokion aluksi huomasin, että oli ihan hilkulla tulla meillä samaa asiaa. Aluksi asiaan johdateltiin Prezi-esityksen avulla ja sitten pureskeltiin ennakkotehtäviä.

Prezi-esitys oli hyvin tehty ja visuaaliselta ilmeeltään miellyttävä. Mikä osui ja upposi? Portfolio ei ole vain työnäytekokoelma vaan sen merkitys on reflektiivisessä pohdinnassa. Siksi onkin ehkä hyvä, että teen portfolion annetun mallin mukaisesti, muuten keskittyisin liikaa teknisiin hienouksiin ja pohtiminen jäisi vähemmälle.

Ennakkotehtävä oli mielestäni itselleni aivan huippu. Ihanaa, että joku oli jo etukäteen rajannut tutustuttavat digitaaliset portfoliot. Samalla ymmärrän myös sen, että ennakkotehtävä on voinut olla liian vaativa osalle porukasta. Itse sain ihan uutta intoa digiportfolion tekemiseen ennakkotehtävän avulla.

APE-portfolion laatiminen

Omassa opetustuokiossamme aiheena oli ”Miten laadin APE-portfolion oppimispäiväkirjaa hyödyntäen? Minkälaisia asioita portfolion laadinnassa on huomioitava?” Koska suunnitteluvaiheessa uskoimme annetun rakenteen valmiine otsikoineen olevan ”kiveenhakattu”, lähdimme käsittelemään aihetta sen perusteella. Jokainen sai ensin tuoda ideoita itseksensä otsikoitten alle jonka jälkeen käsittelimme ne yhdessä.

Toimintatapa olisi loistavasti sopinut yhdessä työstettävään mindmappiin, mutta kokeiltuamme MindMeisteria, totesimme, että siihen lisätyt kommentit päivittyvät muiden nähtäville liian hitaasti. Niinpä toteutimme opetustuokion Google Driven dokumentilla, joka toimi teknisesti aivan loistavasti tämän tyyppisessä työskentelyssä.

Sisällöllisesti tehtävä onnistui myös, koska osallistujista ainakin osa oli jo aloittanut omaa portfoliotaan ja siten tuli enemmän aihioita otsikoitten alle, kuin olin uskaltanut toivoakaan. Minulle itselleni tämä tehtävä avasi ihan uusia näkökulmia aiheitten käsittelyyn ja niinpä porfolion tekeminen ei ole enää ihan niin suuri mörkö.

Olisin tehnyt todennäköisesti digiversion portfoliosta, jos se olisi aikaisemmin tullut puheeksi. Mutta hyvä näin, joudun todennäköisesti tämäntyyppistä portfoliota tehdessä pohtimaan asioita syvällisemmin ja omakohtaisemmin.

Palautekysely

Vaeltajat tekivät ennakkokyselyn ryhmälle koskien näitä APE1-opintoja näkökulmista ”mikä edisti oppimista?” ja ”mikä kaipaa kehittämistä?”. Mielestäni hyvin kattavasti tuli esille ainakin kehittämiskohteet. Jostakin syystä koin hankalaksi vastata ensimmäiseen kysymykseen ”mikä edisti oppimista?”. Näin jälkeenpäin ajatellen eniten omaa oppimistani edisti ryhmässä työskenteleminen ja ryhmäistuntoihin valmistautuminen. Minäkin olisin toivonut enemmän keskustelua verkossa (Facebookissa). Siellä oli ihan hyviä keskustelutäkyjä, mutta harva niihin tarttui.

Olenpas tässä opiskelun aikana oppinut jotain myös blogin kirjoittamisesta - tai oikeastaan joutunut kertaamaan verkkokirjoittamisen ohjeita. Huomaan että blogin alkuvaiheessa kappaleet ovat kilometrin mittaisia – anteeksi mahdollinen lukijani:) Parannan tapani.

1 kommentti:

  1. No juu, voisihan noita väliotsikoitakin alkaa harrastamaan. Tulisi vielä selkeälukuisempaa.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi