maanantai 23. syyskuuta 2013
Ryhmätöitten suunnittelua ryhmätyönä
Tuntuu että opetustuokioitten suunnittelu ei kyllä yhtään ole helpottanut vaikka aikaa on enemmän. Meillä jää vähän liian viimetippaan suunnittelu ja niin ollen ei voida ottaa mitään uusia tekniikoita käyttöön, koska ei ehditä harjoitella niitä ensin ryhmän kanssa. Nyt sovittiin, että jokainen ottaa asiakseen tutustua Preziin, niin voidaan käyttää sitä myöhemmin opetustuokiossa. Samoin olisi hyvä harjoitella muitakin yhteistoiminnallisia tekniikoita, joita netistä löytyy. Tähän kertaan olisi sopinut mm. yhdessä työstettävä MindMap. Vaatii tietysti rohkeutta ottaa uusia juttuja käyttöön opetustuokiossa, mutta toisaalta nythän niitä olisi helpompi kokeilla, kun on lupa myös epäonnistua.
AC.n huono toimivuus äänen osalta on nyt johtanut siihen, että käytämme Skypea oman ryhmän kanssa – ja se toimii hienosti. Nyt ei tarvitse enää hikoilla tekniikan kanssa, vaan voimme keskittyä itse asiaan.
Tiistain paketti saatiin kuitenkin kasaan sunnuntaina ja ihan toimivakin siitä toivottavasti tuli. Vähän jännittää, miten saan ryhmätyöt vedettyä ja kuinka osaan eri menetelmät tarvittaessa avata ytimekkäästi. Perinteisillä Powerpointeilla ja notepadillä mennään.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
AC on harmittanut, mutta aika olennainen taito on myös osata kiertää ongelmat, kuten olette tehneet. Maksuttomiakin sovelluksia on olemassa.
VastaaPoistaTämän eOpiskelun kanssa syntyy jostain syystä virheoletus, että aika kuluisi vähemmän. Moni toteaa jatkuvan ajan puutteen, mutta siihen ei pystytä/osata/haluta reagoida. Omaa ja pienryhmien aikaa kuluu kuitenkin enemmän. Jos me käsittelemme sisältöä vaikkapa 3 tuntia ja luokassa 8 tuntia, niin oletus toki on, että jotakuinkin vastaava työmäärä on yksilön tai pienryhmän vastuulla. Tähän aikaan ei kuitenkaan monesti varauduta, ja arvaisin, että monet aikatauluongelmat johtuvat siitä, että kalenteriin ei ole etukäteen varattu tarpeeksi aikaa.
Mutta näinkin oppii. Ainakin kertomaan omille opiskelijoille aikatauluhaasteista, ehkä pikku hiljaa ajankäytön haasteisiin tartutaan paremmin.
Teillä on ainakin positiivisena asiana tullut esille se, että viime tingassakin osaavat ihmiset saavat näin hyvää jälkeä aikaan. Se on ihan hyvä huomata, että pystyisi parempaankin.
Viime tingan paniikkia ei varmaan poisteta koskaan. Sehän on hyvä motivaattori!