Oma opetustuokio jäi vähän kismittämään, erityisesti ajankäytön osalta – toisaalta säätämiseen opetustuokion alussa meni taas se muutama minuutti, joka osaltaan tekee sinne loppuun kiireen. Eikö kaikki voisi olla istunnon ajan hosteja? Ainakin ne jotka haluaa ja osaa AC:n käytön? Opetuksessa voisi hyödyntää myös AC:n eri näkymiä, jos huone vaikka avautuisi 15 min ennen opetustuokiota, että voisi oman näkymänsä käydä järjestämässä.
Tuutorit voisivat jättää palautteen antamisen vasta opetustuokion loppuun, koska on jatkuva chattiin kirjoittaminen häiritsee ainakin minun keskittymistäni - ikkuna hypähtelee. Huomion joutuu jakamaan useampaan eri paikkaan. Meidän tuokiossa näytti vielä siltä, että keskustelu edellisestä aiheesta jatkui chatissa tutorin johdolla, vaikka seuraava aihe oli jo menossa.
Lopputehtävänä oli analysoida myös hyvän luennon ominaisuuksia opetusvideon avulla. Omaan alaan liittyen top 5 huomiota:
Tuutorit voisivat jättää palautteen antamisen vasta opetustuokion loppuun, koska on jatkuva chattiin kirjoittaminen häiritsee ainakin minun keskittymistäni - ikkuna hypähtelee. Huomion joutuu jakamaan useampaan eri paikkaan. Meidän tuokiossa näytti vielä siltä, että keskustelu edellisestä aiheesta jatkui chatissa tutorin johdolla, vaikka seuraava aihe oli jo menossa.
Lopputehtävänä oli analysoida myös hyvän luennon ominaisuuksia opetusvideon avulla. Omaan alaan liittyen top 5 huomiota:
- Luennon alussa aktivoiva ”mitä tiedät asiasta, mikä käsitys sinulla on asiasta”. Auttaa myös opettajaa hahmottamaan opiskelijoitten lähtötason, joka on tietotekniikassa vaihteleva
- Valmisteleva pieni tehtävä/ materiaali ennen opetustuokiota. Opiskelija saa käsityksen tulevasta ja opettaja saa myös tietää, mitä opiskelijat odottavat opetukselta.
- Edellisen opetustuokion kertaus – mitä uutta tänään tulee. Lopussa vielä ydinasioitten kertaus, mitä piti osata tämän opetustuokion jälkeen.
- Sitominen arkipäivän esimerkkeihin
- Kiireettömyyden tuntu – ydinainesanalyysi tähän avuksi. Usein on liian paljon opetettavaa liian lyhyessä ajassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi