perjantai 28. kesäkuuta 2013

Oppimisstrategia ja Hops

Lähtökohtani ja motiivini lähteä opettajaopintoihin tuli omasta halusta oppia oman alan (ja tietysti yleisestikin) pedagogisia hyviä käytänteitä. Koen kouluttajana suurta vastuuta siitä, että opetettava asia on hyvin ymmärretty ja sitä voidaan myös käytännössä toteuttaa – tämähän on yleensä lähtökohtakin yrityskoulutuksissa, varsinkin kun puhutaan tietojärjestelmistä ja niiden hyödyntämisestä. HOPS-pohdintaa olen käytännössä tehnyt jo aika pitkään – niin kauan kuin olen aikonut näihin opintoihin hakea, joten omasta opiskelusta minulla on aika selkeä kuva. Se oli helppo kirjata ylös ja varmaan Hops-keskustelussakin se ohjaajalle kuului. Tällä hetkellä oppimistrategiaani voi siis kuvata soveltamisorientoituneeksi.

Toki paljon asiaan vaikuttaa työtilanne – tällä hetkellä se joustaa, joten opiskelu on mahdollista työn ohessa. Tilanne voi toki muuttua siinä vaiheessa, jos työn vaatimat ponnistelu kasvavat kovasti ja opiskeluaika alkaa päättyä. Pidän tärkeänä myös tavoitteen saavuttamista, joten jos opinnot venähtävät kolmannen vuoden lopulle, niin opiskelu voi kääntyä hyvinkin pinnalliseksi. Olen kuitenkin työskentelytavaltani aikaansaava ja tavoitteellinen, joten en usko tämän skenaarion toteutumiseen.

Eniten hyödyn ryhmän antamasta tuesta opinnoissa. Se näkyy esimerkiksi siinä, että ennen opetustuokioitten suunnittelupalavereja asia voi olla hyvinkin sekava omassa päässä, mutta aika nopeasti löydämme yhdessä sen punaisen langan.

Mutta nyt lompsin lomalle…tapaamisiin elokuussa.


1 kommentti:

  1. Joten arvaisin, että sinun tekemisen rytmillä opinnot eivät veny kolmelle vuodelle, ellet niin halua.

    Suorittaminen sinänsä on ok, jos suorittaminen on laadukasta ja osoittaa asiallisesti tavoitellun osaamisen ;)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi