Apua, nyt iskee paniikki.
Ylihuomiseen mennessä pitäisi saada itselle ainakin pääpiirteittäin selväksi ajatus siitä mitä oppimisen ohjaaminen on - ytimekkäästi. Täytyy varmaan miettiä sitä vaiheittain: lähtötason huomiointi, oppimistavoitteet ja matka niihin.
AC-istunto oli katastrofaalisen huono teknisen toimivuuden kannalta. Unohdin VPN-yhteyden päälle ja AC meinasi kyykähtää siihen kokonaan. Muutenkin teknisiä ongelmia oli niin kosolti, joten tästä päivästä jäi enimmäkseen sekava olo.
No oli jotain hyvääkin. Ryhmätapaamisessa Laiturilla tekniset ongelmat ratkesivat ja Google drivekin saatiin otettua käyttöön. Jaettiin myös torstaita varten materiaalit, kuka mihinkin tutustuu. Onneksi olin käynyt jo valmiiksi kirjastossa.
AC -serveri ei ollut meille kiltti viime syksynä. Jospa nyt keväällä...
VastaaPoistaJoko nyt on kirkkaana mielessä mitä oppimisen ohjaaminen on?
Kollega on todennut toistuvasti, että ohjausta on aivan liian vähän mm. amk:ssa. Opettajien tehtäviin kuuluu opettamnen ja ohjaaminen, mutta käytännössä aika menee siihen opettamiseen ja tuntiresurssia ohjaamiseen ei ole niin paljon kuin kaivattaisiin. Tai sitten tunteja on suunnattu vääriin asioihin. Kaikki eivät tarvi yhtä paljon ohjaamista, mutta niille, joiden oppimista ja opiskelua ohjaus auttaa, pitäisi sitä olla säännöllisesti tarjolla.
Mielestäni on - kumma kyllä - vasta aika viime aikoina alettu luottaa siihen, että ohjausta saa ja pitää pyytää, jos sitä tarvii. Voisin kuvitella, että moni nuori ei edes tiedosta mietn voisi ohjauksesta hyötyä - ehkä ohjausta pitää siksi automaattisesti järjestää ainakin aluksi. Melko moni ei itse osaa valita vaikkapa opiskelun menetelmiä tai hallita elämänsä aikatauluja.
Nämä ovat joskus ehkäpä myös sellaisia asioita, joita aineenopettaja ei välttämättä uvitellut opettavansa, mutta kaikillehan ne lopulta osuvat jossain vaiheessa kohdalle.